تاریخ انتشار: ۱۲:۲۷ - ۰۹ تير ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

هر آنچه باید از ین ژاپن بدانید | قیمت هر ین ۳۸۰۹۰ تومان شد

ین ژاپن که امروزه یکی از پر معامله‌ترین واحد‌های پول دنیا محسوب می‌شود، در سال ۱۸۷۱ به وجود آمد. جالب است بدانید تاریخچه ین ژاپن به حدود ۲۰۰ سال قبل از میلاد بازمی‌گردد، زمانی که سلسله هان در شرق آسیا در راس قدرت قرار داشته است.

هر آنچه باید از ین ژاپن بدانید

اقتصاد۲۴- مریم آیتی: محبوب‌ترین واحد پول آسیا قطعا ین ژاپن است. بر اساس آخرین گزارش بانک پرداخت‌های بین المللی برای بازار فارکس، ارز ژاپن همچنان سومین ارز پرمعامله در جهان است و ۱۷ درصد از معاملات ارزی را به خود اختصاص داده است. ژاپن یکی از کشور‌های آسیایی است که سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. 

تاریخچه ین ژاپن

ین ژاپن که امروزه یکی از پر معامله‌ترین واحد‌های پول دنیا محسوب می‌شود، در سال ۱۸۷۱ به وجود آمد. جالب است بدانید تاریخچه ین ژاپن به حدود ۲۰۰ سال قبل از میلاد بازمی‌گردد، زمانی که سلسله هان در شرق آسیا در راس قدرت قرار داشته است. سلسله هان در چین حکومت می‌کرد و کشور‌هایی مثل ژاپن نیز تحت نظارت آن بودند. در این دوره سکه‌های برنزی به نام Wu Zhu ضرب می‌شده که در آینده ین ژاپن از آنجا پدید آمده است.

در قرن هشتم ژاپنی‌ها سکه‌های چینی را وارد کردند و سپس با الهام از این سکه‌ها توانستند سکه‌های مخصوص خودشان را ضرب کنند که از لحاظ ابعاد بسیار شبیه به سکه‌های چینی بود. پس از گسترش اقتصادی ژاپن تقاضا برای پول نقد بسیار بالا رفت و ژاپنی‌ها تصمیم گرفتند پول چینی وارد کنند. استفاده از پول چینی نیز ژاپن را از رکود بیرون نیاورد تا اینکه امپراطور میجی در ژاپن یک تغییر اساسی در واحد پول ژاپن به وجود آورد و بر اساس قانون استاندارد طلا، واحد پولی را به دنیا معرفی کرد که ین ژاپن نام داشت.

اصلاحات فراوانی که امپراطور میجی انجام داد باعث رشد ژاپن شد و تنها یکی از این اصلاحات، معرفی کردن ین ژاپن بود. شاید یک نکته‌ی جالب برای شما این باشد که ژاپن از ابتدای به وجود آمدن تا کنون، تنها یک سلسله امپراطوری داشته است!

مشخصات ین ژاپن

ین ژاپن با کد ایزو ۴۲۱۷ jpy نمایش داده می‌شود. هر ین ژاپن به صد سن و هزار رین تقسیم می‌شود. نماد این واحد پول ¥ است که یوآن نام دارد. اسکناس‌هایی که در ژاپن رواج دارند هزار، پنج هزار و ده هزار ین هستند و اسکناس ۲۰۰۰ سن به ندرت مصرف می‌شود. سکه‌های ۱، ۵، ۱۰، ۵۰، ۱۰۰ و ۵۰۰ ین نیز از سکه‌های مصرفی ژاپنی‌ها هستند. چاپ این پول به عهده دفتر چاپ ملی و کنترل آن به عهده بانک مرکزی است.

تاریخچه بانک مرکزی ژاپن

در سال ۱۸۸۲ بانک مرکزی ژاپن برای کنترل بازار و جلوگیری از چاپ اسکناس‌های تقلبی تاسیس شد. یکی از معضلاتی که بانک مرکزی ژاپن در همان ابتدا مجبور شد با آن دست و پنجه نرم کند تورم منفی بود. تورم منفی در اقتصاد به معنای کاهش شاخص قیمت کالا‌ها است که چرخه مرگباری را برای اقتصاد به وجود می‌آورد و باید کنترل شود. بانک مرکزی ژاپن اولین اقداماتش را در راستای درمان بیماری تورم منفی در ژاپن انجام داد. هدف بانک مرکزی رساندن تورم به ۰.۰۰ و یا بالای ۰.۰۰ بود.

هر آنچه باید از ین ژاپن بدانید

همکاری دولت ژاپن و بانک مرکزی این کشور باعث شد که در سال ۲۰۰۶ نرخ تورم در ژاپن کنترل شود، اما با گذشت دو سال و به وجود آمدن بحران‌های مالی در سال ۲۰۰۸ ارزش ین ژاپن بیشتر شد و دوباره تورم منفی به اقتصاد ژاپن بازگشت. پس از آن دولت و بانک مرکزی ژاپن با در نظر گرفتن استراتژی‌های درست نظیر رشد اقتصادی و سیاست‌های مالی منعطف در سال ۲۰۱۳ موفق شدند به این هدف دست پیدا کنند.

رابطه ین ژاپن با دلار آمریکا

پس از جنگ جهانی دوم دولت ژاپن که توسط آمریکا کنترل می‌شد برای تعیین نرخ ین ژاپن تصمیماتی گرفت. بر اساس یک قرارداد هر دلار آمریکا برابر ۳۶۰ ین ژاپن تعیین شد. این نرخ که در سال ۱۹۴۹ تعیین شده بود تا سال ۱۹۷۱ نیز پابرجا ماند، اما پس از به وجود آمدن استاندارد طلا، نرخ ین ژاپن به صورت شناور درآمد.

در سفر به ژاپن چه ارزی با خود ببریم؟

یکی از معضلات سفر به یک کشور دیگر تبدیل ارز است. اگر می‌خواهید از ایران به ژاپن سفر کنید راحت‌ترین کار این است که ریال را در ایران به دلار تبدیل کنید و با خود به ژاپن ببرید. در ژاپن نیز به راحتی می‌توانید دلار را به ین ژاپن تبدیل کنید و در خرید‌ها و تفریحات خود از آن استفاده کنید. البته بهتر است تبدیل پول خود را در فرودگاه یا در هتل محل اقامتتان انجام ندهید، زیرا در این محل‌ها کارمزد بیشتری از شما دریافت می‌کنند.

برای بازگشت به ایران نیز بهتر است ین ژاپن را در همان جا به دلار تبدیل کنید و به ایران بازگردانید چراکه تبدیل دلار به ریال در ایران بسیار ساده‌تر از تبدیل ین ژاپن به ریال است. برای آگاهی از نسبت میان این دو پول، عبارت jpy to usd را سرچ کنید.

جفت ارز usd jpy چیست؟

واحد پول رسمی ژاپن است و با قانون جدید ارز در سال ۱۸۷۱ به امید تثبیت سیستم پولی در «کشوری که خورشید در آن طلوع می‌کند» استفاده شد. ین جایگزین سیستم پولی دوران توکوگاوا می‌شود، یک سیستم پولی پیچیده مبتنی بر مس. «ین» در زبان ژاپنی به معنای یک شی گرد است.

پس از کاهش ارزش نقره در سال ۱۸۷۳، ین ژاپن اخیراً ارزش خود را در مقایسه با برخی از رقبای اصلی خود مانند دلار آمریکا و دلار کانادا که استاندارد طلا را پذیرفته اند، از دست داده است. سپس، در سال ۱۹۸۷، ین تنها ۵۰ سنت قیمت داشت. ژاپن استاندارد طلا را در سال جاری اتخاذ کرد که منجر به ثبات ارزش پول ژاپن خواهد شد.

وضعیت ین چگونه است؟

نرخ بهره بسیار پایین در ژاپن برای مدت طولانی باعث شده تا دریافت ین برای سرمایه گذاری‌های دیگر بسیار ارزان شود. سرمایه گذاران ژاپنی نسبت به سرمایه گذاران خارجی ژاپنی بیشتر در معرض دارایی‌های خارجی قرار دارند. بنابراین، در مواقع عدم اطمینان، بازگشت به پول نقد، تقاضا برای ین ژاپن را افزایش می‌دهد.

ژاپن یکی از بزرگترین و توسعه یافته‌ترین اقتصاد‌های جهان است و سیستم اقتصادی آن ثابت کرده است که باثبات است. این باعث افزایش تقاضا برای JPY در مواقع عدم اطمینان می‌شود. بنابراین، وقتی اخبار دوره‌های عدم اطمینان مانند رکود اقتصادی قریب‌الوقوع، سقوط بازار سهام، همه‌گیری جهانی، درگیری‌های مسلحانه و... را می‌شنوید، می‌توانید انتظار حرکت‌های بزرگی را در جفت USD/JPY با بقیه ارز‌ها داشته باشید.

چه عواملی بر قیمت USD/JPY تاثیر می‌گذارد؟

•    سیاست پولی بانک مرکزی ژاپن
•    احساسات بازار مالی
•    نشانگر‌های اقتصادی

سیاست پولی بانک مرکزی ژاپن

همانطور که می‌دانید، سال‌ها است که سیاست بانک مرکزی بسیار انبساطی بوده و دارای انگیزه‌های اقتصادی زیادی مانند موارد زیر است:

•    نرخ‌های بهره منفی
•    برنامه‌های خرید دارایی
•    کنترل منحنی بازده اوراق قرضه دولتی

کنترل منحنی بازده شامل حفظ بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله ژاپن، در حدود صفر است، در حالی که نرخ بهره کوتاه مدت منفی است. هدف از این رویکرد عموماً منحنی بازدهی تندتر است که به معنای افزایش شکاف بین بازده اوراق بهادار دولتی کوتاه مدت و بلندمدت است.

رابطه بین اوراق قرضه و واحد پول ژاپن قوی است. به عنوان مثال، اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت اوراق قرضه ایالات متحده بالا می‌رود، یعنی بازده آن کاهش می‌یابد، تقاضا برای ین ژاپن افزایش می‌یابد. برعکس آن نیز ممکن است صادق باشد.

نرخ‌های بهره منفی در ژاپن پس از دهه ۱۹۹۰ به این معنی بود که ین برای استقراض بسیار ارزان بود. معامله گران از ین ژاپن کم هزینه برای خرید دارایی‌های با بازده بالا استفاده می‌کنند. این به آن‌ها اجازه می‌دهد تا تفاوت بین نرخ‌های بهره را از نظر بازده به دست آورند.

احساسات بازار و نرخ ین ژاپن

ین ژاپن یکی از ارز‌هایی است که بیشتر در معرض احساسات حاکم بر بازار قرار دارد. زمانی که بازار‌ها صعودی هستند، ریسک پذیری به دنبال دارایی‌های با بازده بالاتر مانند شرکت‌ها و نفت و ارز‌هایی مانند دلار استرالیا، نیوزلند و کانادا است. بنابراین، قیمت آن‌ها به دلیل تقاضای بالا افزایش می‌یابد.

برعکس، وقتی نوبت به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران می‌رسد، آن‌ها بیشتر بر حفاظت از سرمایه خود تمرکز می‌کنند. کسانی که مالک برخی از دارایی‌های در معرض خطر ذکر شده در بالا هستند، دارایی‌های پناهندگی با بازده کمتر، اما امنیت بالاتر را هدف قرار می‌دهند. 

می‌توان گفت که رابطه معکوس بین ین ژاپن و دارایی‌های ریسکی مانند سهام وجود دارد. بنابراین، ین به معیار ریسک پذیری در بازار‌های مالی تبدیل شده است.

چرا تجارت ین ژاپن بسیار محبوب است؟

•    شما می‌توانید ۲۴ ساعت شبانه روز و ۵ روز هفته معامله کنید.
•    شما می‌توانید مناسب‌ترین دوره‌های معاملاتی را انتخاب کنید و از افزایش نوسانات استفاده کنید.

استراتژی معاملاتی USD/JPY

اگر فکر می‌کنید که ین ژاپن در برابر دلار آمریکا ارزان‌تر می‌شود، می‌توانید جفت ارز USD/JPY را بخرید و در صورتی که پیش‌بینی شما درست از آب درآمد، از آن بهره ببرید. در عین حال، اگر انتظار دارید که قیمت JPY در برابر دلار کاهش یابد، می‌توانید ین دلار را بفروشید و اگر درست متوجه شدید، برنده شوید. البته اگر پیش‌بینی‌های شما اشتباه باشد، منجر به ضرر می‌شود.

اما برای اینکه در درازمدت در بازار فارکس موفق باشید، باید یک استراتژی معاملاتی داشته باشید. معامله گران می‌توانند از تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال برای کمک به تصمیم گیری‌های آگاهانه‌تر در معاملات و سرمایه گذاری استفاده کنند. 

۱۰ حقیقت جالب راجع به ین ژاپن

۱- بنا بر اعلام وزارت دارایی ژاپن، در حال حاضر ۹.۹۷ میلیارد قطعه اسکناس ۱۰ هزار ینی، ۶۶۰ میلیون قطعه اسکناس ۵۰۰۰ ینی، ۱۰۰ میلیون قطعه اسکناس ۲۰۰۰ ینی و ۴.۲ میلیارد قطعه اسکناس ۱۰۰۰ ینی در چرخه مبادلات پولی جهانی وجود دارد.

۲- در سال ۱۹۸۴ میلادی بانک مرکزی ژاپن تصمیم گرفت در راستای حفظ سیاست بی‌طرفانه و مستقل از احزاب سیاسی، از تصویر هیچ چهره سیاسی در اسکناس‌های این کشور استفاده نکند. از آن زمان به بعد در اسکناس‌های ین از چهره‌های غیرسیاسی استفاده می‌شود.

۳- ین از سال ۱۹۸۱ به عنوان واحد پولی ژاپن برگزیده شد و استاندارد مبتنی بر طلا بر آن حاکم است.

۴- ین کلمه‌ای ژاپنی به معنی گرد یا دایره‌ای شکل است و دلیل نامگذاری آن، دایره‌ای شکل بودن سکه است. مردم ژاپن ین را " اوکانه" نیز خطاب می‌کنند که به معنی پول است.

۵- ین دارای ویژگی‌های امنیتی زیادی است که جعل آن را دشوار می‌سازد. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به هولوگرام مخصوص و قابلیت درخشندگی در اشعه فرابنفش اشاره کرد.

۶- ین سومین ارز پر مبادله جهان پس از دلار و یورو است.

۷- ین پس از دلار، یورو و پوند، چهارمین سهم را از ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی جهان دارد.

۸- قرار دادن ین در مایکروویو در ژاپن ۲۰۰ هزار ین جریمه دارد.

۹- ین ژاپن در صورتی که به آرامی روی آب قرار گیرد در آب شناور باقی خواهد ماند.

۱۰- هزینه ضرب سکه یک ینی از ارزش این سکه بیشتر است.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

شهاب حسینی در ۵۰ سالگی برای سومین بار پدر شد

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

فیلم/ ایران با جلیلی به دوران قاجار پرت شد

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های شرکت کیا در بازار ایران + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/تضمین ضمانت پزشکیان درباره گشت ارشاد توسط ظریف و آذری جهرمی

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ + جدول

تغییر چهره بازیگر معروف عشق ممنوع بعد از ۱۶ سال + عکس

عکس/واکنش آذری جهرمی به اظهارات طرفدار جلیلی: دختران ایران را فاحشه نخوانید

عکس / سعید جلیلی فقط رای دهندگان به خود را ایرانی می‌داند

عکس‌های جوانی پزشکیان در کنار هاشمی و خاتمی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

کانتیننتال هیبرید؛ قوی‌ترین بنتلی تا به امروز + عکس

یزدان‌دوست: بیمه‌های عمر، بخش بکر بازار با پتانسیل‌های فراوان است

بازیگر زن معروف شبکه جم تی وی به ایران بازگشت + عکس

حال و هوای شهر پیامبر سال ۱۴۴۵ هجری قمری

قیمت هر شتر برای پرورش چقدر است؟

استوری محمدحسین کنعانی زادگان جنجالی شد+ عکس

فیلم/ روایت مخبر از اولین جلسه با رهبرانقلاب پس از خبر سقوط بالگرد رئیسی

چک الکترونیک از سوی بانک رفاه کارگران عملیاتی شد

اعلام حمایت وحید حقانیان از مسعود پزشکیان

عکس/عذرخواهی و ابراز ندامت صبا آذرپیک از مدیرعامل بانک شهر

پزشکیان و جلیلی چند رأی تا ریاست جمهوری کم داشتند؟

تکاپوی دلار متوقف شد

فیلم/آیا جلیلی می‌خواهد ایران را به کام جنگ ببرد؟

فیلم/روایت ظریف از سنگ بودن و سنگ اندازی‌های جلیلی

صادق زیباکلام به پزشکیان رای می‌دهد

فیلم/ بازاریان تهران سعید جلیلى را هو کردند

معرفی هویتزر ام۷۷۷؛ فوق سبک و شگفتی‌ساز

فیلم/بخاطر دخترانمان به سمت تاریکی نمی‌رویم

جزئیات جدید از مناظره امشب انتخابات ریاست جمهوری

عکس/ سعید جلیلی با کلاه ترکمنی

رای دادن شیدا خلیق جنجالی شد

عکس/ طرفداران جلیلی: ما خود طالبانیم!

هافبک سابق استقلال در لیست نکونام

ناراحتی جمیله علم‌الهدی، همسر رئیسی در یک مراسم+ عکس

فیلم/ حمایت قاطع پسر دهقان فداکار از پزشکیان

عکس/بهرام رادان در نمایش «سی صد»

عقب نشینی قیمت طلا در بازار

مالیات حقوق در سال ۱۴۰۳ چقدراست؟

گزارش بورس امروز دوشنبه ۱۱ تیرماه ۱۴۰۳

دعوت روحانی از مردم برای شرکت در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری

عکس/تضمینی که دانشجویان اخراجی از پزشکیان می‌خواهند

عکس/ سلفی سعید جلیلی با یک دختر جوان در یزد

چه کسانی می توانند در مرحله دوم انتخابات رای بدهند؟

پرسش حجاریان از سعید جلیلی درباره عمق راهبردی و حجاب در ایران

آشنایی با ضرابخانه گنجعلی‌خان کرمان

بهترین زمان تعویض لاستیک خودرو چه زمانی است؟

فیلم/پاسخ کارشناسان به ادعای جلیلی درخصوص افزایش فروش نفت ایران

تب دنگی به تهران رسید؟

چهره خندان سعید جلیلی در کنار آتش زننده برجام + عکس

جدیدترین قیمت خانه در منطقه سهروردی + جدول

صدور شناسنامه المثنی پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری

فیلم/ چوب حراج دولت رئیسی بر نفت ایران

عکس/ نیما شعبان‌نژاد و ساعت نیم میلیاردی!

قیمت رهن و اجاره مسکن در نازی آباد + جدول

مکان عشق و حال علیرضا بیرانوند لو رفت + عکس

سود بازرگانی انواع گوشت صفر شد+ بخشنامه

رفراندوم پنهان انتخابات ریاست جمهوری

عکس/رونمایی از تنها تصویر موجود از همسر سعید جلیلی!

اعزام طلبه به نقاط مختلف کشور برای تبلیغ سعید جلیلی

با ۱۰۰ میلیون تومان در کجای تهران خانه رهن کنیم؟ + قیمت‌ها